DHMZ: Sunčano uz promjenljivu naoblaku
HAK: Pojačan promet na A2 i A3
Predsjednički izbori: Od ponoći na snazi izborna šutnja
Svjetski dan Brailleovog pisma - važnost zakona o hrvatskoj brajici
Večernji list: Cijene nekretnina rastu, obiteljske kuće ponovno su hit
Ledenjaci na Novom Zelandu posmeđili od požara u Australiji
Jutarnji list: Klemm ide u zatvor

  Kultura

Zmajari i gutači vatre pod krinkom kazališta

        24.03.2010.         2217 pogleda
Zmajari i gutači vatre pod krinkom kazališta

U povodu Međunarodnog dana kazališta za djecu i mladež i  Svjetski dan lutkarstva u Virovitici je održan okrugli stol na temu: „Mjesto i uloga profesionalnih kazališta za djecu i mlade u školskom sustavu.  Predstavnici profesionalnih kazališta iz cijele Hrvatske govorili su o okvirima pod kojima u školama nastupaju kazališta te o Nacionalnom kurikuluma Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta koji se odnosi na ulozi kazališta u odgoju i obrazovanju djece i  mladih, ali i kako suzbiti sivo tržište u hrvatskim školama i centrima za kulturu.  Na žalost iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta nitko nije došao na okrugli stol iako su organizatori bili uporni u nastojanju da o toj temi rasprave i predstavnici školskog sustava. „Isprika je bila da se radi državna matura, ali ona se ne može prihvatiti jer smo zvali  one koji se predškolskim odgojem i osnovnim školama", rekao je moderator tribine Jasen Boko, kazališni pedagog i dramaturg Kazališta Virovitica.

Djeca u Hrvatskoj imaju obvezu pogledati četiri predstave, ali se to baš i ne poštuje. Porazna je činjenica da 50 posto djece u Zagrebu, prema istraživanjima od prije dvadesetak godina završi osnovnu školu a da nikad nije bilo u kazalištu po čemu je Hrvatska na samom dnu europske ljestvice. Kazališni pedagog i član radne grupe za izradu nacionalnog kurikuluma Vlado Krušić smatra da se aktima jasno mora odrediti koliko će predstavi pogledati i tko će birati repertoar.  Naime, u hrvatskim školama se ne poštuje zakon pa često, pod krinkom kazališta, nastupaju zmajari, gutači vatre, klaunovi, mađioničari i razne udruge koje nemaju puno veza sa kazališnom umjetnošću. „Ministarstvo kulture je donijelo pravilnik 2006. godine o očevidniku kazališta u kojem je 81 profesionalno kazalište. Samo oni mogu ući u škole i koji naplaćivati karte. Zakon krše čak i javne institucije koje su dužne štiti zakonitost. Jedna od njih je i Javna ustanova Međunarodni centar za usluge u kulturi koju je financira zagrebački Gradski ured za kulturu. Svake subote u 11 sati igraju kazališne predstave za građanstvo - niti jedno kazalište koje tamo igra nije u očevidniku kazališta", rekle je Vitomira Lončar iz zagrebačke Male scene.

Među svim umjetnostima kazališna je najprihvatljivija i najdjelotvornija za djecu jer je jedina neposredovana no u Hrvatskoj je puno neriješenih problema koji kazalište u školskim klupa marginaliziraju: nedovoljan broj glumaca i kazališta za djecu, teškoće oko organizacija predstava jer često nema novaca za prijevoz djece do kazališta, prijevoz je skuplji od cijene ulaznica pa djeca iz udaljenijih mjesta u kazalište idu tek jednom godišnje. Kulturna razina učitelja i odgajatelja daleko je od potrebite - nemajući osobnih navika za glumištem ne mogu ih ni prenositi na učenike. „Neko vrijeme nije bilo kolegija scenske kulture za učitelje. Uspjeli smo se izboriti da se vrati, ali će vjerojatno će u budućnosti nestati", kazao je Boko

Profesionalci u kazalištima za djecu smatraju da se nasmije dozvoliti da kazališna predstava bude zamjena za nepročitani  naslov iz lektire što je čest slučaj prilikom izbora predstava za školsku djecu. „Pozicija umjetnika mora biti prva ne samo prilikom stvaranja kazališnih predstava već i u odgojnom procesu", smatra Ivica Šimić (Mala scena, Zagreb).

Članovi strukovnih udruga smatraju da oni sami moraju donijeti okvire pod kojima će raditi i predložiti ih ministarstvima. „Ne smije se dozvoliti da ministarstva budu centri moći jer smo se protiv toga smo se borili i izborili.  Nadležna tijela lokalnih jedinica uprave i samouprave u čijem su vlasništvu škole moraju kontrolirati tko ulazi u škole i s kojim predstavama. „Trenutno je u izradi Nacionalni program za mlade i Nacionalni program za djecu kojim bi se moglo regulirati da bi djeca trebala četiri puta ići u kazalište i odrediti nositelje projekta", smatra Srećko Šestan iz Ministarstva kulture.

Prijedlog o ulozi kazakišta u odgoju djece bi trebale sastaviti dvije strukovne udruge - Udruga lutkara UNIMA i Hrvatski centar ASSITEJ, međunarodna udruge kazališta za djecu ali do sada, zbog nezainteresiranosti, to nije učinjeno pa je su dogovoreni češći okrugli stolovi na različite teme o dječjem kazalištu i lutkarstvu. Sljedeći susret s vrlo konkretnim prijedlozima zakazan za vrijeme održavanja Festivala djeteta u Šibeniku. „Puni smo Robinzonskih otoka, svijet za sebe koji se međusobno ne druži i jedino što nas povezuje je birokratska poveznica Očevidnik profesionalnih kazališta. Nema istraživanja, niti opisa stanja, donosimo uopćene stavove, nema nikakvih  pomaka", bio je kritičan Luka Merlin iz Kazališta Merlin.

Komentari

Za korisnike Facebooka



Za korisnike foruma

    Registriraj se

Ako prilikom prijavljivanja dolazi do greške, kliknite OVDJE.



Još iz kategorije Kultura



Virovitica.net koristi kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na portalu Virovitica.net kliknite ovdje.