Izumrla jadranska vrsta morskog psa pronađena u Crnom moru
Glavni odbor potvrdio Milanovića za SDP-ova kandidata za predsjednika Republike
Božinović: Država i kompanije moraju činiti sve u zaštiti od kibernetičkih napada
Plenković: Idući tjedan Vlada i predsjednik o imenovanju Markića ravnateljem SOA-e
Voštana replika kipa A. Lincolna rastalila se zbog ogromnih vrućina u Washingtonu
Michael Jackson je umro s 500 milijuna dolara duga
Umjetna inteligencija uči jezik tumora radi bolje dijagnoze

  Nove poštanske marke

Psihomodo pop, Parni valjak i Daleka obala na poštanskim maraka

  hp/vn           03.09.2024.         300 pogleda
Psihomodo pop, Parni valjak i Daleka obala na poštanskim maraka

Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 5. rujna 2024. nove prigodne poštanske marke iz serije „Hrvatska glazba“. Marke prikazuju reprodukcije naslovnica albuma naših legendarnih rock and roll grupa - Psihomodo pop (albuma „Unpljugd“, izdanje Croatia Recordsa, 1999.), Parni valjak („Antologija“, izdanje Croatia Recordsa, 2017.) i Daleka obala („Morski pas“, izdanje Croatia Recordsa, 1994.) Marke, čiji su autori zagrebački dizajneri Ivana Vučić i Tomislav-Jurica Kaćunić, otisnute su u 25 000 primjeraka po motivu od čega je 1000 arčića u pripadajućim numeriranim etuijima. Prigodne marke izdane su u arčićima s četiri samoljepljive marke, a Hrvatska pošta tiskala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Prigodne marke potražite od 5. rujna u poštanskim uredima ili na www.epostshop.hr .

 Tekst pratećeg letka uz prigodne poštanske marke napisao je Zlatko Gall, glazbeni kritičar, novinar i publicist.

PARNI VALJAK

Za Parni valjak baš nekako vrijede stihovi koje je odavno napisao Husein Hasanefendić Hus: „Pusti nek' traje“. Jer Valjak traje. I traje. I traje... Još tamo od post Mlinarčeve Grupe 220 i ranih inkarnacija Parnog valjka pa do danas. Bez obzira na sve silne promjene stilistike, ćudljiv ukus masovne publike i žanrovske infekcije koje su ga očešale u minulih četrdesetak i „kusur“ godina koliko već valja Husov parni stroj. Velim, „njegov“ jer Hus nije samo, bez nažalost pokojnog Akija, jedini utemeljitelj Parnog valjka koji je obilježio rock-scenu bivše i sadašnje države, već fascinantan autor te sjajan glazbenik istančanog ukusa i ubojitoga hitoidnog opusa. Na sceni na kojoj su se ukazivale kraće ili dugovječnije „sezonske atrakcije“ i pomodne afektacije Parni valjak najčešće je sam sebi bio jedino mjerilo.

Rukopis Parnog valjka uvijek je bio prepoznatljiv: i onaj glazbeni i onaj literarni. S korijenima u rocku shvaćenom uvijek kao „generički pojam“ urbane glazbe, a ne kao žanrovska okamina te u prepoznatljivoj „ich“ formi tekstova koji su zrcalili osobne dvojbe, introspektivne „dnevne paranoje“, generacijske furke i frustracije, pa i – nerijetko prisutno – promišljanje „starenja“. Bez cendranja i patetike, s vješto uhvaćenim sličicama i situacijama („kad ti klinci govore vi“) te sveprisutnom porukom: idemo dalje. Isti i nepromijenjeni, premda uvijek svjesni protoka vremena. Jer, kako to kaže Hus: „... mijenjam se, nije da me boli, ali mijenjam se, i nije mi po volji“. Hrabar je to, no istovremeno i razborit čin koji jamči svježinu i dugovječnost. Čak i bez Akija Rahimovskog.

 PSIHOMODO POP

Još od nastupnog albuma „Godina zmaja“ iz 1988. na koji su kao itekako zreli demobend čekali pet godina, Psihomodo pop su među najpopularnijim, a danas i najdugovječnijim predstavnicima hrvatske rock-scene. Grupa je prošla put od sljedbenika poetike Ramonesa do rocka oplahnutog izvanvremenskim rhythm and bluesom i „bazičnim“ rockom, no neke su stvari uvijek ostale iste.

U prvom redu sklonost za žestoke nastupe u skladbama čvrstog ritma i energetskog naboja nadahnutim Stoogesima, Velvetima i Stonesima, ali i melodioznošću T. Rexa, a onda i pivotalne uloge karizmatičnog pjevača Davora Gobca. I bez negdašnjih članova poput Nevena Kepeskog (koji je bendu kao ostavštinu dao hit „Dona“), gitarista Saše Radulovića Saleta, ali i, nažalost, preminulog bubnjara Tigrana Kalebote, Gobac, basist Smiljan Paradiš-Šparka, gitarist Vlatko Čavar-Brada te saksofonist i klavirist Juraj Novoselić-Kuzma uspješno nastavljaju karijeru i na pozornici i u studiju. Potonje je najbolje pokazao album „Vjerujem u čuda“ iz 2024. kao zalog izgledne budućnosti.

 

DALEKA OBALA

Daleke obale u onoj izvornoj postavi više nema, no, da parafraziram Bregovića, „pamtite ih po pjesmama njihovim“. Skladbe poput „Ruzinavog broda“, „Morske vile“, „Valova“, „Tonke“, „Sušac bluesa“... koje su danas upisane u antologiju hrvatske pop i rock-pjesmarice odavno su potvrdile izvornu dijagnozu „estradnog slučaja“ zvanog Daleka obala. I njihove morem natopljene „splićanistike“, posebice u izvođenju na koncertima sa sve uigranijim bendom i karizmatičnim Marijanom Banom.

Stoga i danas vrijedi davnašnja tvrdnja da im nitko ne može oduzeti titulu najsplitskijih od svih aktera splitske pop i rock-renesanse s kraja prošlog i početka novog stoljeća. Jer Daleka obala naprosto djeluje kao ušće svih glavnih tokova splitske glazbene tradicije, od one festivala s Prokurativa, boemštine Tome Bebića, rokera sa splitskih „vatrenih ulica“ te vječno prisutne „južnjačke utjehe“. Daleka obala naprosto je uspijevala u svojim pjesmama biti „rokerski univerzalna“, a istovremeno glazbom i tekstom biti uronjena u splitsku, dalmatinsku, pa ako ćete i mediteransku glazbenu tradiciju. A takva je Obala čak i bez Marijana Bana, koji se povukao sa scene, ostala do kraja.

Komentari

Za korisnike Facebooka



Za korisnike foruma

    Registriraj se

Ako prilikom prijavljivanja dolazi do greške, kliknite OVDJE.



Još iz kategorije Nove poštanske marke