Arhiv HRT-a do 1990: Kulturno dobro vrijedno milijarde kuna izlazi iz bunkera
Umrla Jelena Brajša, dugogodišnja ravnateljica Caritasa
Božo Petrov pozitivan na koronavirus
Večernji list: Probijen zadnji tunel na pristupnim cestama Pelješkom mostu

Osvrt na predstavu ShockingShopping - Josef K. u trgovačkom centru

Josip Strija           11.02.2013.         1556 pogleda

Suvremena drama često u svojim pokušajima djelovanja na gledatelje, traži inspiraciju u temama koje su aktualne i ostavljaju brojna pitanja otvorenima. Sami bismo trebali dokučiti odgovor na upite koji vrište sa scene, čak i onda kada su stvari gotovo do kraja jasne. Šokirati publiku kako bi se iz nje izvukla reakcija nije novina. Nova europska drama, ne u smislu suvremena, već nova u smislu naziva stila koje je trajao par godina, nastojala je upravo to - šokirati gledatelje nerazumljivim scenama nasilja koje su se nizale jedna za drugom i bile same sebi svrha. ShockingShopping je predstava koja progovara nasilnim elementima, ali oni nisu priča, to ni ne nastoje biti. Samo su njezini elementi.

Kada govorimo o predstavi, suvremenim jezikom često mijenjamo naziv pa govorimo o redateljskom uratku ili malo ozbiljnije, ali ne i poštenije, o redateljskom pokušaju. Prava je sreća da je autor ove drame i redatelj iste kazališne predstave. Nemamo tako razloga sumnjati u namještenu režiju ili subjektivni redateljski dojam koji će nam pokazati priču onako kako ju je on vidio. Gledamo konkretnu dramu autora koji ju je postavio upravo onako kako ju je sam zamislio. ShockingShopping tako postaje osobni angažman, utjelovljeno razmišljanje jednoga čovjeka koje će nastojati prenijeti publici sve ono što je autor naumio poručiti svijetu.

Zupančić na prvi pogled povlači samo jednu paralelu sa stvarnim svijetom - onu kako je hram današnjega čovjeka njegova trgovina, a ako nije, onda će to sigurno postati. Iz te jedne, izrasta cijeli niz drugih paralela.

Jožef Kotnik, se našao u krivo vrijeme na krivom mjestu. SSC (ShockingShopping Centar) nije bio njegovo prvo odredište. Privučen reklamama i ne mogavši si pomoći otvara vrata bez izlaza. Cijeli kompleks predstavlja fantastičan primjer hijerarhije. U nekim se trenucima javlja osjećaj da ispred sebe gledate crkvu, u nekima imate ispred sebe sve elemente totalitarnoga režima u nekima opet, gledate portrete političkih stranaka. Zanimljiva je slučajnost (koja to možda i nije) kako se glavni protagonist našao u situaciji istoj kao i poznati Josef K. (eto, i imena su slična) - u beznađu tuđih birokratskih zavrzlama, tuđih neiskrenih motiva kao i lažnih obećavanja i uvjeravanja.

Kada Jožef osvoji nagradu kao pedesettisućiti kupac, osvaja vječnu propast. Sama će mu menadžerica velikoga centra obećati samo pogodnosti jer to je dobio. Fizički prisutne nagrade nema, samo hrpa birokracije na jednom mjestu koja ga je zatrpala papirima koje je potrebno ispuniti. No, kratkotrajna čudna sreća ne traje vječno jer zaštitar koji radi u centru, ispred Jožefa ubija kupca koji također ima papire - kao dokaz za poremećaj. Kleptomana tako ubije nasilni zaštitar dok će menadžericaJožefa natjerati da skrene pogled prema zidu. Scena se ponavlja još jednom kada potpredsjednik cijeloga carstva dolazi pokušati riješiti cijeli slučaj. I njega će, malog čovjeka koji misli da je velik pa pokušava dosegnuti vrh gazeći sve ispred sebe, ubiti isti zaštitar. Sve dok ne dođe vlasnik cijeloga carstva - inače, zaštitarov brat i ne pokuša izgladiti situaciju. Jožefu će se ponuditi mjesto upravo ubijene osobe - mjesto potpredsjednika, samo kako bi šutio. On je iskren i kaže kako nema što reći jer je cijelo vrijeme gledao u zid i ništa nije vidio. U toj cijeloj priči, na kraju i sam biva ubijen. Nedužan i nevin, ostavlja svijet mraka iza sebe kako bi uspio na neki način obraniti svoju čast. Zanimljiv je završetak predstave, točnije trenutak kada će Jožef naizgled ispasti iz svoje uloge i predstaviti se publici kao onaj koji je okrenuo glavu i gledao u zid. Nakon toga će dobrovoljno pristati na smrt. Jer čini se, drukčijeg rješenja nema.

Teška priča o propasti društva zaokupljenog kupovanjem, lažnim ideologijama, lažnim vrijednostima i lažnim prorocima, ispričana je u tri dijela. Svaki od njih sve više otvara cijelu priču maloga čovjeka, ističući ne mogućnost preživljavanja (onog duhovnog prije svega) u svijetu trgovine - one maloprodajne ili one koja trguje životima ili dušama. Hrabrost koju je Jožef na kraju pokazao nije borba ili nekakav viši interes, samo naznaka kako ono malo što imamo nije za prodaju. Ucjenjivan i poražen, kao i Josef K., osuđen u montiranom procesu gdje glavnu ulogu igra to što nije imao žeton za kolica, već ih je uzeo jer su slobodno stajala negdje, a ne to što je maloprije netko ubio čovjeka, nije imao izlaza.

Bez obzira na vrlo zanimljivu temu, zanimljivo rješenje cijeloga teksta koje postavlja dobru podlogu za daljnje razmišljanje, cijela priča, ideja, ostaje nedorečena. Smrt, nasilje, krv i sve ostalo, samo su dio cijele priče i nisu dovoljno dobar motiv kako bi se reklama predstave temeljila na njima. To nije predstava o nasilju i nitko neće dobiti poseban pomak u svojem katarzičnom širenju duše ako ga se uplaši ubijenim čovjekom na sceni. Sve pohvale idu glumcima koji su jako dobro iznijeli sve uloge, a posebno treba istaknuti Andreja Murenca u ulozi potpredsjednika SSC koji je vrlo dobro kod publike spojio osjećaje divljenja prema glumi koju se gleda s osjećajem gađenja prema liku kojega igra.

Vrlo dobra predstava koja propituje puno toga, ostaje ipak nedovoljno angažirana na pitanju izazivanja pozitivnoga šoka koji bi gledatelje natjerao da s vremena na vrijeme okrenu glavu od zida jer... to je samo predstava.