Kultura

Osvrt na knjigu "O ljubavi, spletkama i svemu pomalo": Nije svako zlo za zlo!

Olga Vujović           11.12.2016.         2844 pogleda

Svjesni nepravedne, no istovremeno neosporne činjenice, da se za njih manje mari negoli za one druge, književnici koji pišu za mlade, mlađe i najmlađe, odlučili su se učiniti „vidljivijim“, pa su se udružili. Ne samo da se uzajamno podupiru, već su utemeljili Hrvatsko društvo književnika za djecu i mlade – Klub prvih pisaca, jer njihova su djela doista prvo što dođe do ruku nekoga tko je naučio (i želi) čitati. Međutim, osim predstavljanja djela i autora, spomenuto Društvo bavi se izdavaštvom, a utemeljili su i nekoliko književnih nagrada. Književna nagrada za najbolji neobjavljeni prozni rukopis za djecu i mlade zove se „Zvonko“, prema odličnom, prerano preminulom piscu Zvonku Todorovskom (1960.-2010.), a počela se dodjeljivati 2014.godine.

Nakon što je Nena Lončar dva puta dobila spomenutu nagradu, ovogodišnja dobitnica za roman „O ljubavi, spletkama i svemu pomalo“ je glumica Kazališta Virovitica Vlasta Golub (1966.) Prema riječima autorice, stvarni događaj iz života njezine kćeri, potaknuo je nastanak ovog romana. Kako to biva u tim takozvanim formativnim godinama, svaki događaj je predimenzioniran u svojem učinku. Tako je naša junakinja, sa svojih trinaest godina, silno privržena svojim prijateljicama Dori i Nini, potpuno nezainteresirana za mlađeg brata, užasno zacopana u glavnu facu Tibora koji za nju baš i ne mari i tako dalje, i tako dalje- sve ono čega se odrasli sjećaju, a mladi proživljavaju.

Napisan u prvom licu jednine, roman opisuje događaje u školi i oko škole jezikom koji odgovara virovitičkom mladalačkom žargonu. Iako se stariji zgražaju nad prostaštvom današnjih školaraca, ovi Vlastini su u granicama prihvatljivog govora-pa ipak je jasno da je to drugačiji govor od govora odraslih. Naša junakinja ima spisateljskih ambicija i odlučuje napisati dramski tekst pod naslovom „Drama bez naslova“, u čijem prvom dijelu opisuje stvarne događaje, dok u drugom dijelu opisuje željeni tok zbivanja. Tada prvi puta otkrivamo da se naša junakinja zove prilično nespretno: Jaga (prezime je Gavran, ali to je u hrvatskoj književnosti prilično prepoznatljivo) i zato joj se, zlonamjerni vršnjaci, rugaju. Nakon što je kroz dramu Jage Gavran, autorica Vlasta Golub još jednom posložila činjenice i želje svoje junakinje, dolazi dramatičan događaj inspiriran stvarnim događajem: Jaga dobiva anonimno uvredljivo pismo i to baš za Valentinovo. Jaga je zgrožena i duboko nesretna, no u pomoć priskaču mama i baka, što pokazuje solidarnost među generacijama (toliko rijetku u današnjici, da se pitam je li to literarna stvarnost ili obitelj Golub ima ono nešto).

Naravno, pisca pisma i sve oko uspostavljanja ravnoteže prepuštam čitateljima ... Ono što je domišljato, jest ponavljanje u romanu zbivanja već opisanih u drami, tako da ono izmišljeno u konačnici drame postaje stvarnost u završnici romana. Ukratko, autorica se poigrava omiljenom tezom o pozitivnim mislima: sve ono što je Jaga u svojoj drami izmislila u želji da joj se dogodi, njoj se, kao stvarnom liku romana, dogodi. Odlike romana „O ljubavi, spletkama i svemu pomalo“ Vlaste Golub je odlično preplitanje dviju književnih formi (proze i drame), logično vođenje radnje i jasno profilirani karakteri, vizualni pristup i pitki jezik bez dosadnih dodatnih objašnjenja. Iako je tema dobro poznata, nikada nije na odmet podsjetiti kako su prijatelji i obitelj presudni potpornji u svačijem životu, posebice u mladim godinama.

Iako „nema proroka u domovini“, bilo bi šarmantno kada bi njezino matično kazalište u svoj repertoar namijenjen mladima uvrstilo ovaj tekst, jer imaju dramaturginju koja bi to znala „skrojiti“ i glumačku podjelu koja bi to mogla iznijeti.A ni Umjetnička akademija Osijek nije predaleko.