O glumcima prije glumaca - Osvrt na predstavu Ufuraj se i pukni

Josip Strija           20.02.2013.         1796 pogleda

Kako je svaki početak težak i kako uvijek treba dobro razmisliti prije nego se krene naprijed u život, pokazala je tročlana ekipa predstave Ufuraj se i pukni. Neuspješni „budući" student šumarstva s blagom govornom manom pri izgovaranju palatala i njegov brat, budući glumac, kreću u borbu za svojim ostvarenjem snova. Upis na Akademiju izgleda kao jedina mogućnost, a pred njima je malo vremena jer ispit se polaže već sutra.

Autorska komedija Ljubomira Kerekeša nastoji kombinirati dva obrasca koji nastoje ostvariti komični dojam - tako spaja komediju karaktera s komedijom konverzacije, miješajući jedan i drugi tip kroz cijelu predstavu. Oba tipa komedije nastoje se što bolje afirmirati kroz poteze tri lika od kojih jedan najbolje gospodari pozornicom, sam Kerekeš, točnije, susjed Črček. Tematski je komedija usmjerena samo na jednu situaciju - treba položiti ispit, dva će brata to pokušati, no kako bi uspješno završila pripreme u goste pozivaju susjeda Črčeka koji sam nema puno veze s kazalištem ili Akademijom, ali kao nepristrani sudac može poslužiti.

Tri dijela predstave ne ostaju jednako posebni. Ono od talenta i ono od iskustva nemaju dva mlađa glumca (Jan Kerekeš i Zoran Pribičević) vrlo dobro igraju svoje uloge, no najveću će pozornost i smijeh izazvati središnji dio predstave - susjed Črček koji dolazi pomoći susjedima, a da ni sam ne zna u čemu. Fantastična uloga koja Kerekešauzdiže nad uloge dvojice nadobudnih mladića postaje centralno mjesto predstave. U nekim se trenucima osjeti blago povlađivanje publici, no ipak do kraja dijela u kojemu se pojavljuje, Kerekeš ostaje središnji i najkomičniji element ove priče.

Ono čemu se smijemo u cijeloj priči nije ništa spektakularno. Svakoga dana susrećemo se s pitanjima koja smo prepoznali gledajući predstavu. Tako se ustvari smijemo samima sebi jer kroz probleme troje likova, moramo napomenuti: jednostavnih, svakidašnjih, „normalnih" likova, gledamo same sebe na pozornici. Borba kojoj nije uvijek rezultat najpogodniji, onakav kakvoga smo očekivali, ili s druge strane, postaje baš takav, zajednička nam je svima. Likovi koji su prešli društvene norme u bilo kojem obliku ili koji žive drukčijim životom od onoga što nazivamo uobičajenim, uvijek su negdje oko nas. Sada ih gledamo na pozornici, a virtuoznost izvedbe i duboka uronjenost u lik ostavljaju publiku bolnoga lica, zategnutoga od smijeha.

Bez obzira na „običnost" teme u nekim se trenucima predstave dogodi pravi mali iskorak. Puna žargonizama, uličnoga govora, suvremenoga rječnika mladih i perifernih govornih rješenja, nekoliko će puta zasjati pravim malim biserom koji cijelu priču podižu na malo višu razinu. Ne možda kroz pravilan odabir književno čistoga odlika riječi ili dobro akcentuirani izgovor, već kroz jednostavnu mudrost ili nanovo otkrivenu činjenicu kojom nanovo otkivaju posebnost malih stvari u životu.

Uspjeh braće na kraju predstave, njihov upis na Akademiju nakon što su prošli kroz sve probleme, a u kojemu prepoznajemo nagradu za trud, optimistična je slika života. Kerekeš koji „krade" prostor u sredini predstave na neki način predstavlja pauzu, olakšanje. Ozbiljna tema koju nam na početku prezentiraju dva brata lomi se na dva dijela s umetnutim, gotovo one-man-show programom da bi se na kraju pozitivno završila.Pozitivan ishod nije ništa drugo nego poziv na osobnu borbu svakoga dana ili prema tekstu otpjevanoga songa na kraju: "Ako ti se čini da nemaš šanse, stisni zube, ne daj se! Ufuraj se i pukni!