VIROVITICA
- Praizvedbom predstave Život u sjeni banane
Život
u sjeni banane zagrebačkog književnika Ivana Vidića u režiji hvaljenog mladog
redatelja Cezarisa Graužinisa iz Litve (rođen 1967. godine), u Kazalištu Virovitica
i službeno je počela sezona 2007/2008. U predstavi koju je Vidić (rođen u Zagrebu
1966. godine) napisao po narudžbi virovitičkog teatara igraju Blanka Bart, Jelena
Perčin, Draško Zidar i Goran Koši. Ravnatelj Kazališta Virovitica, Miran Hajoš,
želio je temu o postratnoj, tajkunskoj stvarnosti što je višestruko nagrađivani
dramatičar, Vidić, ispričao kroz tragediji tajkunske obitelji koja je svoj mir,
nakon što su preko noći postali vlasnici tvornice, pronalazi u malom, zabačenom
mjestu na obali gdje planira saditi banane. «Zemlja nam je privatizacijom rasprodana
i pokradena, ali kazalište je dosad o tome šutjelo», objašnjava Hajoš razloge
ove narudžbe.
Vidićevi
likovi pobjegli su sa otetom stečevinom kako bi izbjegli prijetnje, bombe, otmice
i sve ono u čemu «uživa» tajkunski polusvijet. Na surovom krškom zaleđu, podižući
plantažu banane grade svoju utopijsku sreću… «Maštarijama mnogih ljudi kao sretno
i od nevolja svijeta zaštićeno mjesto, pojavljuje se svojevrsna slika tropskog
raja. Junaci mnogih filmova i knjiga, nakon kompliciranih i opasnih peripetija
njihovih životnih priča, često već tipski završavaju uz zlaćane pješčane obale,
u ležaljkama postavljenim u sjenu palmi s čašama koktela u ruci i „uživaju zasluženu
vječnost“. Uspio im je bijeg u raj i zaslužili su konačni mir i sreću u dokolici»,
piše Vidić u uvodu programske knjižice.
Redatelj Graužinis, kojemu je ovo prva režija izvan Baltika i Skandinavije (Litva,
Finska, Švedska i Farski otoci) bio je i scenograf i kostimograf. Dramaturg
je Jasen Boko, skladatelj Martynas Bialobžeskis, oblikovatelj svjetla Damir
Gvojić, asistent scenografa Mario Nađ, a asistentica kostimografa Marita Ćopo.
Nakon
predstave autor teksta nije krio oduševljenje. «To mi je, u zadnje vrijeme,
jedna od najdražih predstava koje sam vidio na sceni. Izvrsni redatelj i ansambl
su me ispunili zadovoljstvom. Postavljen je onako kako se u zadnje vrijeme ne
postavlja na hrvatskim scenama – s pažnjom, koncentracijom i poštovanjem izvornog
teksta što je dosta bitno kada u pitanju praizvedbe. Dosta često svjedočim da
se praizvedeni tekstovi na krivi način interpretiraju pa im se uskraćuje daljnji
život, a dramski tekst ne živi bez dobre predstave», izjavio nam je Vidić.
Rekli su o predstavi
Damir Mađarić, redatelj
- Čitao sam Vidića, ali do sada ga nisam gledao u kazalištu. Po meni ovo je
njegov slabiji tekst i iz moje percepcije, malo sam teže shvaćao predstavu.
Dobro, malo sam staromodniji pa mi neke stvari teže sjedaju tako da tek pokušavam
razmiljeti u kom pravcu predstava ide.
Kruno Lokotar, urednik u Algoritmu
- Kao urednik Ivana Vidića navikao sam na njegove tekstove, a ovo je jedan od
njegovih zrelijih. Malo će mi trebati vremena da sredim dojmove. Predstava me
uspjela i zabljesnuti i ponijeti, ali moram priznati da na razini cjeline osjećam
neki nemir. Nisam siguran da sam ja bio režiser da bi baš tako postavio neke
uloge. Ali, to je očekivana i standardna situacija u kazalištu. Ukupan dojam
– ići i vidjeti.
Dražen Ferenčina, redatelj
- Na virovitičkoj sceni točno je dočarana ta bolesna atmosfera tajkunizacije
koja prežima cijeli tekst. Kazališta Virovitica još jedanput je pokazalo da
već dugo nije provincijski teatar i da je to kazalište s kojim se i itekako
može računati, ne samo u Hrvatskoj već i u inozemstvu.